Wie, wat en waarom Pilates

Wie was Joseph H. Pilates

Joseph H.Pilates werd geboren in 1883 in Duitsland. Als kind leed hij aan astma en reumatische koorts. Vastberaden om zijn ziekte te overwinnen ging hij geneeskunde studeren en ontwikkelde hij een bewegingsmethode gebaseerd op oostere en westerse trainings- en ontspanningstechnieken. Later is hier de Pilatesmethode, of wat Pilates zelf The art of Contrology noemde, uit ontstaan.

In 1926 emigreerde Pilates naar New York waar hij zijn eerste studio opende. Hier werd zijn methode snel ontdekt door dansers, acteurs en atleten.

Tegenwoordig wordt Pilates door osteopaten, fysiotherapeuten en chiropractici over de hele wereld erkend als een fenomeen op gebied van gezondheid, welzijn en revalidatie.

Wat is Pilates

Pilates is een training waarbij door verschillende matoefeningen het Powerhouse versterkt wordt. Met Powerhouse wordt de onderrug, de buik en de bekkenbodemspieren bedoeld. Hier zitten de stabiliserende spieren die vaak verwaarloosd worden, maar die we hard nodig hebben om goed te kunnen functioneren. Tijdens de training ligt de nadruk op een goede ademhaling en een balans tussen kracht en souplesse. Alle oefeningen worden rustig en gecontroleerd uitgevoerd op de mat. Dit leidt tot een sterk en flexibel lichaam en een goede lichaamshouding waardoor lichamelijke klachten voorkomen of weggenomen kunnen worden.

Sinds december 2012 werken we in de studio tijdens de matlessen ook met het Pilates Springboard. Hiermee kunnen we in groepsverband oefeningen doen die voorheen alleen tijdens de personal trainingen op de originele Pilates apparaten aan bod kwamen.

Pilates kent de volgende basisprincipes:

  • Controle
  • Precisie
  • Centering
  • Ademhaling
  • Vloeiende bewegingen

Voordelen van Pilates

  • Bewustwording van het lichaam
  • Betere lichaamshouding
  • Sterke, soepele en lange spieren
  • Sterke en soepele wervelkolom, dus minder kans op rug- en nekklachten
  • Een goede beheersing van de bekkenbodemspieren
  • Sterke spieren rondom het bekken (onderrug, billen en bovenbenen)
  • Sterke buikspieren
  • Platte buik
  • Grotere flexibiliteit en mobiliteit
  • Verbeterde circulatie en stofwisseling

Het is een intelligente bewegingsvorm die het hele lichaam traint, ook de diepliggende spieren die bij andere workouts niet aan bod komen.

De lessen worden in kleine groepen gegeven waardoor er voldoende ruimte is voor persoonlijke begeleiding.

Voor wie is Pilates geschikt

Pilates is geschikt voor iedereen, man en vrouw, jong en oud, sporter of non-sporter. Je hoeft niet getraind te zijn om aan Pilates te beginnen. Iedereen die kracht en souplesse wil verbeteren zonder overdreven spiermassa op te bouwen. De oefeningen kunnen aangepast worden naar ieders persoonlijke conditie. Pilates is niet gericht op prestatie of kwantiteit maar op de kwaliteit van de beweging. Mensen met rugklachten, bekkeninstabiliteit en hypermobiliteit kunnen veel baat hebben bij het regelmatig beoefenen van Pilates.